Final Project

Assalamualaikum. Salam sejahtera. Salam 1 Malaysia kepada semua warga blogger. Kami pelajar Diploma Pengurusan Pelancongan, Semester 6, Politeknik Sultan Idris Shah (PSIS), Sabak Bernam, Selangor telah menghasilkan blog ini sebagai "Final Project" kami. Kami ingin mendapatkan komen dan pandangan daripada anda semua tentang Bagan Nakhoda Omar yang tidak dikenali ramai supaya kawasan rekreasi ini lebih dikenali sebagai salah sebuah kawasan pelancongan di negeri Selangor. Diharapkan dengan maklumat yang kami berikan, kawasan rekreasi ini dapat menjadi tarikan pelancong dalam dan luar negara.

Thursday, January 20, 2011

Ikan Belacak di BNO

Ikan Belacak dikenali sebagai Ikan Tembakul atau Ikan Belodok, merupakan ahli subkeluarga Oxudercinae, dalam famili Gobiidae (Gobies). Ikan belacak merupakan ikan afimbia, disesuaikan secara unik bagi habitat muara pasang surut, berbeza dengan kebanyakan ikan di habitat sedemikian, yang hidup dengan air surut dengan bersembunyi di bawah rumpt laut basah atau dalam kolam pasang surut. Ikan belacak agak aktif semasa di luar air, makan dan berinteraksi sesama sendiri, contohnya mempertahankan kawasan mereka.
     Ikan Belacak hanya terdapat di kawasan tropika dan separa tropika, termasuk keseluruhan Lautan Hindi-Pasifik dan Lautan Atlantik di persisiran Afrika. Ikan belacak juga dijadikan bahan dalam pembuatan minyak urut dan ubatan tradisional dan dipercayai mempunyai khasiat dapat menyembuhkan beberapa jenis penyakit.
Ikan belacak.

10 comments:

  1. seronok tngk ikan belacak di bno. blh mkn ke ikan ni ?

    ReplyDelete
  2. Salam! kalau boleh masukan lah sedikit elemen2 grafik dan animasi sama ada grafik background dan lain tak perlu banyak sangat supaya lebih menarik.

    tilano_j

    ReplyDelete
  3. anony: tak pasti sama ada ikan belacak tu boleh makan ke tidak. tapi memang dijadikan bahan dalam perubatan tradisional.

    ReplyDelete
  4. en. tilano: terima kasih komen. macam mana ye nak masukkan yang animasi dan elemen grafik tu. kami tak pandai. harap boleh beri tunjuk ajar. tk.

    ReplyDelete
  5. Tengok ikan belacak ni asyik. Kadang-kadang geli juga. Tapi kesian dia, ada orang yang tangkap dia buat minyak.Ish, ish, ish...

    ReplyDelete
  6. kak ritah,
    mmg seronok tengok ikan ni berlarian di atas lumpur, kemudian seakan terbang di atas air. dengar katanya, mmg mujarab utk tujuan pengubatan tradisional. wallahua'lam.

    ReplyDelete
  7. BNO,

    Orang Jepun makan ikan belacak ni. Sodap agak eih! Ikan buntal pun mereka makan.

    ReplyDelete
  8. ooo... tembakul tu belacak yek...?



    .

    ReplyDelete
  9. kak tasekM,
    ikut kamus dewan, tembakul = belacak.

    ReplyDelete
  10. peh belacak..benci nan ikan ni..ble nk tangkap mesti melompat2..hahahaaa..
    dh mcm katak da..=)

    yew lah sokong nan tilano..
    kalau bleh tambah lah garfik ckit..
    bru agak menarik..
    =)

    ReplyDelete